ПРОЕКТ БУДИНКУ ЯК СУПУТНИК ЖИТТЯ (1)

28.12.2010

ЗАГАЛЬНІ ПРИНЦИПИ ВИБОРУ ПРОЕКТІВ

При будівництві будинку наступний етап, після оформлення земельної ділянки, це – архітектурний проект. Вібір проекту – це визначення супутника вашого життя на час будівництва будинку і, в віртуальному плані, як реалізований будинок проект залишається з вами на довгі роки. Від вдалого чи невдалого вибору проекту багато в чому будуть залежати ваші радощі та прикрощі в найближчі роки.

Архітектор Вітрувій (1 ст.до н.є.) писав: „Все в архітектурі....потрібно робити, беручи до уваги міцність, користь та красу”. По іншому можна сказати: технологію, функціональність та естетику. Це означає, що при виборі проекту необхідно знайти задовольняючий вас компроміс між цими трьома принципами.

Як буває при недооцінці тої чи іншої сторони архітектури, легко перевірити, проїхавшись по нашим передмістям: пригнічуюча туга величезних сараїв, де не достатньо була оцінена естетика, зразу підкажуть, що це не той шлях, по якому розумно рухатися до реалізації будинку. Інша крайність – це недобудовані та закинуті монстри, народжені неправильною оцінкою технологічності та економічності проекту – пам`ятники їх замовників.

На цей час розроблена величизна кількість проектів, але продовжують з`являтися все нові варіанти. Чому до цих пір немає якихось універсальних архітектурних рішень?

Якщо зобразити технологічність, функціональність та красу квадратиками, то все виглядає дуже просто. Але в кожному будинку співіснують всі три принципи одночасно, а накладка трьох квадратів один на одного створює складні геметричні фігури, а кількість можливих варіантів безкінечна. А якщо до трьох квадратиків додати ще й декілька інших: смакові особливості архітектора та замовника, місцеві будівельні традиції, особливості земельної ділянки, то легко зрозуміти причину численної різноманітності проектів.

Проекти індивідуальні, каталожні та типові

Перше питання на котре вам треба собі відповісти – це чи треба вам індивидуальний проект.

Площа будинку не є визначальною - по індивідуальному проекту може бути побудований і невеличкий дім. Основних причин заказати індивідуальний проект дві: по-перше, це наявність у вас особливих побажань або уявлень про естетику будинку. Наприклад, ви хочете акваріум під скляною підлогою вітальні, де плаватимуть золоті рибки, або ви хочете, щоб в вашій вітальні тихо журчав водоспад, або ви хочете, відкривши двері з вашої спальні, мати можливість зразу зануритися в басейн. Навряд чи знайдеться готовий проект під такі побажання.

Інший віпадок – коли у вас особливої форми земельна ділянка, яка потребує індивідуальних рішень: наприклад, на ділянці яскраво виражений рельєф, вона має подовжені пропорції в одному напрямку або інші яскраво виражені природні особливости.

Тоді вам краще знайти архітектора, котрий зміг би вирішити поставлені вами задачі. Треба мати на увазі, що індивідуальне проектування – задоволення дороге і потребує досить таки багато часу.

В інших випадках вас, як правило, може задовольнити каталог, де можна знайти підходящий для себе проект. Таким чином ви зекономите декілька тисяч доларів і практично зразу ж зможете приступити до будівництва.

Проекти каталогу – це провторно пристосовані індивідуальні проекти, що продаються через каталог. Щоб переконатися в цьому, як приклад можна порівняти російський каталог з каталогами фінських або німецьких будинків. На сторінках останніх – типові проекти. Вони примітивні по архітектурі – це проекти створені, як правило, під конкретну будівельну фірму, „штампуючу” такі будинки по своій обкатаній технології.

Каталожні проекти являють собою „золоту середину” між типовими та індивідуальними. При доступній ціні ві маєте великий вибір і можете знайти цікаву архітектуру.

Ємоційне сприяття архітектури

Ви можете не слухати музику, яка вам не подобається, або не дивитись фільм, котрий вас не цікавить. Втім архітектура будинку, в якому ви живете, вплває на вас постійно, незалежно від ваших бажань. Тому сила емоційного впливу архітектури повинна бути нижча, ніж у інших видів мистецтва.

Якщо ви в філармонії прослухали 5-ту симфонію Бетховена, то ймовірно, одержали велике емоційне задоволення. Втім якщо б ви слухали цю музику постійно не залежно від вашої волі, то бистро з`їхали б з глузду (згадайте „музікальну шкатулку” з радянського шпигунського фільму, де з чудового нашого хлопця знущаються одноманітною музикою).

Архітектура в більшій мірі, ніж інші види мистецтва покликана до нейтралізації людських пристрасей, її емоційна функція – заспокоєння, навіювання душевної рівноваги. Архітектура з її ритмом, чіткою геометрією і орнаментальною структурою вносить в життя відчуття порядку, стрункості та гармонії, і протидіє повсякденним всплескам емоцій.

Спокій та безпека, урівноваженність та гармонія – такі почуття повинен навіювати витвір архітектури.

До народження експресивних, неспокійних архітектурних форм призводять стримувані в підсвідомості архітектора почуття страху та агресії. Найбільш частою негативною емоцією, яку викликає архітектура, психологи називають почуття тривоги. Прекрасні будівлі Гауді в Барселоні або Хундертвассера в Відні, але уявіть собі місто, де всі будинки виконані в подібному стилі: це буде місто божевільних, подібних тим, що без перерви слухають Бетховена – свого роду, „архітектурна шкатулка”.

В оригінальний будинок приємно завітати і виказати там хозяям своє захоплення, але жити серед експресивних форм є задоволенням сумнівним.

Красиво – це не означає складно, а складно – не означає красиво.

Побудувати красивий будинок – природнє бажання кожного. Але є певна небезпка: росіяни втомлені сірістю та одноманітністю панельних міст, в достатку розкиданих по всій країні. І на підсвідомому рівні виникає помилка, що „красиво” – це означає „складно”. Насправді, це не зовсім так, і тут не варто ставити знак рівності.

Переускладнений деталями, кутами в плані, зламами будинок – це ще не гарантія, що він буде красивим і зручним, але це стовідсоткова гарантія того, що він буде коштуваті багато грошей, часу та зусиль. Важливою емоційною складовою архітектури є виклик інтересу. Психологи називають інтерес головною емоційною основою людської діяльності. Проект повинен викликати інтерес, у нього повинна бути деяка родзинка – це на мій погляд дуже важливо.

Але: кожна лінія на кресленні архітектора – це ваші витрати. І ці витрати повинні буті розумними. Нерозумно за серйозні гроші будуваті сарай (для цього взагалі не треба проекту), але також нерозумно вибирати переускладнений проект, ще приведе до невиправданих витрат. Є багато інших засобів виклику емоційного почуття інтересу, крім переускладнення будинку.

ОБРАЗ БУДИНКУ

 Зовсім інша сторона питання – це ваші особисті смаки і пристасті. При виборі проекту треба сформулювати їх для себе. Образ будинку – це інше поняття, ниж архітектурний стиль. Стиль – досить специфічне явище, і щоб почувати себе впевнено в стилістиці, треба володіти спеціальними знаннями і досвідом, та це не є предметом статті. Образ в данному контексті я розумію скоріше як типологічний характер будинку: сучасний котедж, замок, садиба, бунгало і т.д. Перенесіть свій повсякденний побутовий смак на архітектурний проект. Якщо ви любитель старовинних меблів, смокінгів з метеликами, платтів з рюшами і жіночих локонів, то, можливо вам потрібен будинок в історичному стилі, але якще ви любите сучасні рішення, тоді і будинок варто будувати сучасними методами в сучасних формах.

ВЕЛИКА ТАЄМНИЦЯ АРХІТЕКТОРА АБО ЯК ЗАДІЯТИ ІНТУІЦІЮ

 Психологи стверджують, що коли зустрічаються чоловік і жінка, то вони визначають протягом перших восьми секунд, може у них щось „склеїтися” чи ні. Це працює інтуіція як результат накопиченої інформациї та досвіду. Щоб допомогти вам, я розповім вам про таємницю, яку знають, або, в крайній мірі, відчувають підсвідомо всі хороші архітектори. Ця таємниця полягає в тому, що між красою креслень і правильністю закладених в них рішень існує цілком прямий і безпосередній зв`язок.

Тому у кожного гарного архітектора на рівні підсвідомості закладено, що кожне виконане ним креслення повинно бути красивим. Всі легко розуміють цю думку, коли мова йдеться про фасади – це очевидно. Але, насправді, це положення універсальне.

Папір, звісно, здатен винести все. Але, якщо креслення не красиве, не гармонійне, то це означає, що при будівництві дому або при його експлуатації (в залежності що це за креслення) виникнуть проблеми. Напевно в цьому виражається закон всебічної гармонії в світі. Ніхто не зможе довести вам логічно вірність цього ствердження, воно перевірено тільки досвідом – багатьох поколінь архітекторів. Наприклад, якщо негарно виглядає план будинку, то це означає, що в цьому будинку буде незручно жити.

Якщо негарно виглядає на кресленні деталь, наприклад, з`єднання даху зі стіною, то це означає, що в кресленні містяться технічні помилки, і на практиці цю деталь або взагалі не вдастя виконати, або вона не буде вірно функціонувати.

Якщо на розрізі негарно виглядлають сходи, то по них незручно буде підійматися. Цей перелік може бути дуже довгим – він охоплює всі сторони проектування і всі деталі будинку.

Як скористуватися цим правилом при виборі проекту? Спробуйте відчути загальне враження від проекту не вникаючи в його деталі, не роздивляючи їх детально: тобто спробуйте зробити приблизно так, як ви оцінюєте при перший зустрічі людину. Спіймайте ті почуття, які ви відчуваєте, і перевірте, чи не виникає у вас відчуття неспокою. Перевірте, чи не чіпляється за щось ваш погляд.

Коли ви йдете по гладенькому асфальту, то ваш погляд рівно і спрокійно плине по дорозі. Але якщо в асфальті ями та вибоїни, то погляд затримується, чіпляється за них. Якщо відбувається щось подібне при роздивлянні проекту, то спробуйте визначити причину виникнення неспокою – що чіпляє погляд. Як правило, там, де чіпляється погляд, в проекті є помилка.